פערים משמעותיים בשירותי תחבורה ציבורית הניתנים ביישובים ערביים לעומת שירותים אלה בכלל הארץ – כך עולה מדו"ח חדש של מרכז המחקר של הכנסת, שהוכן עבור יו"ר השדולה לתחבורה בת קיימא, ח"כ תמר זנדברג. מהמחקר, שנערך על ידי חוקר המרכז ד"ר יניב רונן, עולה כי הציבור הערבי מקבל שירותי תחבורה ירודים בהשוואה לאלה הניתנים בכלל הארץ. הדבר מהווה חסם ליציאה לעבודה ופוגע בנשים ובצעירים, כאשר 52% מהנשים במגזר זה נחשבות עניות (לפי נתוני הלמ"ס ל-2012). ככלל, היישובים הערביים מאופיינים באוכלוסייה צעירה וברמת מינוע נמוכה, דבר המצביע על נחיצות גבוהה בתחבורה ציבורית.

פערים משמעותיים בשירותי תחבורה ציבורית הניתנים ביישובים ערביים לעומת שירותים אלה בכלל הארץ – כך עולה מדו"ח מרכז המחקר הכנסת בנושא תחבורה ציבורית, שהוכן עבור יו"ר השדולה לתחבורה בת קיימא, ח"כ תמר זנדברג. מהמחקר, שנערך על ידי חוקר המרכז ד"ר יניב רונן, עולה כי הציבור הערבי מקבל שירותי תחבורה ירודים בהשוואה לאלה הניתנים בכלל הארץ. הדבר מהווה חסם ליציאה לעבודה ופוגע בנשים ובצעירים, כאשר 52% מהנשים במגזר זה נחשבות עניות (לפי נתוני הלמ"ס ל-2012). ככלל, היישובים הערביים מאופיינים באוכלוסייה צעירה וברמת מינוע נמוכה, דבר המצביע על נחיצות גבוהה בתחבורה ציבורית.סיור תחבורה1

 המחקר סוקר את הרקע לנושא וכן מספק תמונת מצב ביישובים שונים, ממנה עולה כי ישנו שיפור במצב התחבורה הציבורית ביישובים הערביים אך השירות עדיין מוגבל או חלקי. לדוגמה, ביישוב ג'לג'וליה אין קו שירות לעיר הסמוכה כפר סבא, וגם לא לאזור התעשייה המזרחי שלה, המרוחק 3 קילומטרים בלבד מהיישוב. ביישובים אחרים יש קווים אשר עוברים פעמים ספורות ביום, ואינם מאפשרים לתושבים להסתמך עליהם ביציאה לעבודה, ללימודים וכו'.

 מהדו"ח עולה כי גם במשרד האוצר וגם במשרד התחבורה מזהים כי מדובר בבעיה אשר נמצאת בסדר עדיפויות גבוה. רכז תחבורה ציבורית באגף התקציבים במשרד האוצר, אשר דולב, אמר כי להערכת המשרד נדרשת השקעה חד פעמית של 400 מיליון שקל בשיפור התשתיות ביישובים הערביים, ולאחר מכן השקעה שנתית של 500 מיליון שקל במתן סובסידיות שירות להפעלת אוטובוסים נוספים. לדבר דולב הנושא נמצא בדיונים לקראת תקציב 2015, והוא בסדר עדיפויות גבוה במשרד.

 משרד התחבורה פועל לשינוי המצב. בסוף שנת 2014 ישיק קורס ממוני תחבורה ציבורית במגזר הערבי על מנת לאפשר ממשק טוב יותר של יישובים אלה מול המשרד, וכן יפיץ לרשויות מדריך בתחום התחבורה, אשר יאפשר לרשויות למצות את כל האפשרויות הניתנות על ידי המשרד. הדברים נמסרו למרכז המחקר של הכנסת על ידי שרון מלכי, יועצת למשרד התחבורה לנושא האוכלוסייה הערבית.

 בחודש יוני ביקרה השדולה לתחבורה בת קיימא בכפר קרע ובאום אל פחם, בסיור שאורגן על ידי ארגון "תחבורה מהיום למחר" והשתתפו בו ח"כ תמר זנדברג, ח"כ דב חנין, ח"כ דב ליפמן וח"כ ג'מאל זחאלקה. לחברי הכנסת הצטרפו נציגי משרד התחבורה ומשרד ראש הממשלה, וכן אנשי הארגונים "תחבורה מהיום למחר", "15 דקות", "סיכוי" ויו"ר הוועד המנהל של חיים וסביבה מוסי רז. הם נפגשו עם ראשי הרשויות המקומיות – ראש מועצת כפר קרע עו"ד חסן עת'אמנה וראש עיריית אום אל פחם מר חאלד אגבריה. עוד נכחו במפגש פעילים מקומיים ונציגי חברת קווים אשר הציגו להם את המצב הקיים. כך לדוגמה, בכפר קרע לא קיים קו פנימי לשירות 16 אלף התושבים, ובאום אל פחם לא הוקם מסוף אוטובוסים על אף שכבר הוקצה שטח ועל אף הצורך במסוף כזה. חברי הכנסת התחייבו בפני ראשי הרשויות כי ימשיכו לפעול בנחישות לשיפור התחבורה הציבורית ביישוביהם ולהשוואת המצב לשירות הניתן ביישובים יהודיים.

ח"כ תמר זנדברג, יו"ר השדולה, אמרה בסיום הסיור כי "תחבורה ציבורית היא שירות בסיסי ונדרש אשר כל אזרח זכאי לקבלו. היא מספקת אפשרויות תעסוקה, חינוך ובריאות, אשר כה נדרשות במגזר הערבי ובעיקר נדרשות לשיפור מעמדן ומצבן הכלכלי של נשים ערביות. אנחנו רוצים שנשים ערביות ישתלבו בשוק העבודה, אבל בשביל זה יש לספק להן את האפשרות לצאת מהבית ליישובים ולאזורי התעשייה הקרובים אליהן. הפערים הקיימים בתחום זה בין המגזר הערבי לכלל המדינה הם בלתי נסבלים ומהווים אפליה מקוממת, נוודא כי הכוונות הטובות של משרדי האוצר והתחבורה אכן מתממשות בשטח לכדי תקציבים ופעילות. אני וחברי הכנסת הנוספים שהגיעו לסיור הסכמנו במשותף להמשיך לפעול ולעשות כל שביכולתנו לטובת הנושא, נאחד כוחות בפעולה לסגירת פערי האפליה הזו".

ח"כ דב חנין מסר כי "תחבורה ציבורית היא צורך קיומי בישובים הערבים. היא מפתח למאבק באבטלה, לעלייה בתעסוקה ולנגישות להשכלה גבוהה. היא תפחית את המספר הגדול של מקרי מוות בתאונות דרכים. לצערי, מצב התחבורה הציבורית בישראל בכלל לא טוב, בפריפריה הוא גרוע וביישובים הערבים פשוט לא קיים. ועדיין, הממשלה לא משקיעה את התקציבים הדרושים באפליה מתקנת ובפיתוח תחבורה ציבורית יעילה. ראשי הרשויות והתושבים שפגשנו משוועים לקווי אוטובוס נוספים ולתחנות עם צל וגם על זה הם נאלצים להיאבק.שמחתי לראות את ההתקדמות שחלה באום אל פחם: כשהתחלנו במאבק הזה, לפני שבע שנים, לא היה בעיר הערבית השנייה בגודלה במדינה, קו אחד של תחבורה ציבורית. בממשלה הסבירו אז שהכבישים צרים מדי ושהתושבים בכלל לא מעוניינים. היום פועלים בעיר שני קווים פנימיים ועוד ששה שיוצאים מהעיר החוצה. הביקוש עצום והיצע השירות מתקשה לעמוד בו. חייבים לפעול בנחישות לשיפור מהיר של המצב ולהקצות לשם כך את התקציבים הדרושים".

ח״כ ג'מאל זחאלקה יו"ר סיעת בל״ד: "הסקטור הערבי סובל מאחוז גבוהה של תאונות דרכים עם נפגעים. פיתוח תחבורה ציבורית הולמת יגרום לירידה בתאונות הדרכים, תחבורה ציבורית תחסוך חיי אדם". זחאלקה הוסיף כי "האפליה בתחבורה הציבורית היא העמוקה ביותר לעומת תחומים אחרים באזור ואדי ערה. יש צורך בפיתוח התחבורה הציבורית ולא רק בדיבורים על זה, כי יש גם פן כלכלי לפיתוח זה שינגיש את מקומות העבודה לקהל הנשים באזור".

ח"כ דב ליפמן אמר כי "אני מאמין בדו קיום בין יהודים וערבים תוך כבוד הדדי – דבר שחוויתי בילדותי בארצות הברית בין כל המגזרים ה​שונים בעיר​בה גדלתי. אבל לא נגיע לזה בלי שוויון באיכות ​​החיים​, בחינוך ובתשתיות​. חייבים להשקיע יותר במגזר הערבי ​ב​כדי לשפר את מצבם כולל בתחבורה ​הציבורית. ​כתוצאה מהסיור, בכוונתי לפעול למען הגדלת תקציבים לפיתוח התשתיות התחבורתיות​".

תמר קינן, מנכ"ל תחבורה היום ומחר מסרה כי "תחבורה ציבורית אל ובתוך יישובים ערביים הינה סוגיה ראשונה במעלה בדרך לפיתוח הכלכלי והחברתי של האוכלוסייה הערבית.  פעילות משותפת של השדולה לתחבורה בת קיימא יחד עם 'תחבורה היום ומחר' ו'צעירי כבר קרע לשינוי' תרמה תרומה משמעותית לזירוז קבלת ההחלטות במשרד התחבורה בנוגע לשיפור התחבורה הציבורית באזור ואדי ערה.

"במהלך הסיור התבשרנו על ידי שרון מלכי, יועצת למשרד התחבורה על השינוי שצפוי להתרחש במסגרתו יופעל כבר בשבועות הקרובים קו שירות תחבורה ציבורית בכפר קרע שעד כה אין תחבורה ציבורית פנימית. לקראתו יוקמו תחנות אוטובוס והסדרת תשתיות כבישים ומדרכות, תחל הפעלת תחבורה ציבורית בשבתות בקווים הפנימיים והאזוריים ביישובי ואדי ערה.   תוקצב פרויקט להקמת מערכת מידע בערבית בתוך האוטובוס ובתחנות. יחד עם זאת, אנו נמשיך לפעול בנושא עד שיוקצו כל התקציבים הנדרשים למתן שירותי תחבורה ציבורית ביישובים ערביים ויופעלו קווי תח"צ ברמה הדומה לזו של המגזר היהודי. תקציב זה עדיין רחוק מקבלת אישור".