המשטרה המליצה על פתרון קל ומהיר לסוגיית האופניים החשמליים: רישוי והעלאת גיל המינימום לרכיבה. במקום חוקים חדשים, עדיף לאכוף את החוקים הקיימים ולתמוך בהקמת תשתיות בטוחות וראויות לכלי רכב שמהווה אלטרנטיבה לשימוש ברכב הפרטי

השתתפתי אתמול בדיון בועדת הפנים בנוגע לסוגיית האופניים החשמליים והסדרת השימוש בהם. הזעקה הציבורית המוצדקת שהתעוררה בעקבות האירועים החמורים האחרונים אכן דורשת תגובה ויפה שעה אחת קודם. ואולם המצב הנוכחי הביא את משרדי הממשלה להציע פתרון ב"שלוף", מהיר וקל: להעלות את גיל המינימום ורישיון נהיגה. המשטרה, שאינה אוכפת ביעילות אפילו את החוק הקיים, ממליצה על חקיקת עוד חוקים בשליפה מהשרוול.

חשוב לזכור כי האופניים החשמליים צברו את הפופולריות שלהם בשנים האחרונות על רקע מצב תחבורתי בלתי נסבל. אוטו הוא יקר ומזהם (ואינו מתאים לבני נוער), התחבורה הציבורית מקרטעת, והאופניים הופכים לפתרון הכרחי. זאת הסיבה לעלייה הגדולה בשימוש באופניים חשמליים והחיכוך הבלתי נסבל עם הולכי הרגל על המדרכות.

הפתרון שהוצע על ידי המשטרה ומשרדי הממשלה הוא אחת הדרכים הגרועות לפתור את הבעיה. משמעות ההצעה היא חיסול תחום האופניים החשמליים, והפיכת 100,000 הרוכבים (מספר שרק הולך ועולה) לעבריינים בין לילה. אפשר לעשות את זה, אבל צריך לשים את הדברים בהקשר המתאים: כלי הרכב הקטלני ביותר עבור הולכי הרגל הוא הרכב הפרטי. הוא אחראי על 125 הולכי רגל הרוגים בשנת 2014, זינוק של 33% יחסית לשנה הקודמת. וזה בלי לדבר על אלפי ההרוגים מזיהום אויר. כל נסיעה באמצעי אלטרנטיבי לרבות אופניים חשמליים מורידה נסיעה ברכב פרטי שהוא מזהם, יקר והורג.

התחום זקוק לרגולציה ולהסדרה, בעיקר נגד המנועים הפיראטיים והקפדה על בטיחות, אבל הוא בעיקר זקוק לסלילה מסיבית של שבילי אופניים ייעודיים, שם יוכלו האופניים לנסוע בבטיחות, בזול, בקלות וביחסי גומלין בריאים עם שאר הסביבה.

דיווח ב-The Marker לקראת הדיון בועדת הפנים