השבוע נערך בוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול דיון בנוגע למדיניות אחזקת רישיונות נהיגה בקרב מטופלים בקנאביס רפואי. בדיון הוצג מתווה לקביעת מינון מקסימלי של THC בדם שיאפשר נהיגה

ביום שני ערכנו בוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול דיון בנושא מדיניות אחזקת רישיונות נהיגה כלפי המטופלים בקנאביס רפואי. על פי פקודת התעבורה כיום, חל איסור על נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, גם אם מדובר בשאריות קנאביס בדם אותו עישנו לפני שלושה שבועות ואין לו כל השפעה על יכולת הנהיגה.

בפועל, מדיניות זו יוצרת מצב בו המטופלים בגראס רפואי לא יכולים לנהוג כלל או הופכים מיד לעבריינים בפוטנציה. זאת בשעה שמי שמשתמש בתרופה חוקית תחת מרשם, גם אם בכוחה לטשטש את יכולת הנהיגה, אין לו כל מניעה לנהוג והדבר אף לא ייבחן במקרה של תאונה. המצב הזה זועק לשמיים.

בדיון הוצגו נתונים שאסף מרכז המידע והמחקר של הכנסת, בסיוע משטרת ישראל, ומעידים כי אחוז תאונות הדרכים הנגרמות עקב שימוש בקנאביס רפואי הוא מזערי. על פי הנתונים, מתוך תאונות הדרכים שהתרחשו בשנים 2010-2014, 3% בלבד נגרמו עקב שימוש באלכוהול או בסמים. מתוך כל אלו, 5% בלבד נגרמו בעקבות שימוש בסמים (כל סוג של סם).

בסופו של דבר, הוצג מתווה שיקבע רף מקסימלי לצרכי נהיגה, ממש כפי שרף דומה קיים לשימוש באלכוהול. על פי המתווה המסתמן, הרף ייקבע על כ-5 ננוגרם THC במיליליטר דם. ההמלצות יידונו בוועדה במהלך החודש הבא.

במהלך הדיון סיפר ד"ר שלמה אלמוג, יו"ר הוועדה הבין משרדית לבחינת נהיגה תחת קאנביס: "באופן עקרוני על פי מחקרים רבים שבוצעו בעולם נמצא כי עצם נטילת קנאביס או סם אחר מעלה את הסיכון לתאונות דרכים בעיקר כאשר הנהיגה מתבצעת בסמוך לזמן השימוש". ד"ר אלמוג הוסיף כי "בימים אלו הוועדה בוחנת כיוונים שונים למציאת המינון המקסימלי להימצאותו של קנביס בדם שבכל זאת יאפשר לנהוג כפי שקיים מינון מקסימלי באלכוהול. חשוב בסופו של דבר להתנהל על פי רמת סיכון מושכל". לדבריו, "קמו מספר ועדות בינלאומיות והגיעו למסקנה שאפשר להגדיר רמה של THC בדם בה הסיכון בנהיגה שווה ערך לזה שקיים בסף השכרות לאלכוהול. לגבי קנאביס הסף הזה נקבע בעולם בין 5 לבין 10 ננוגרם THC במיליליטר פלסמה. זה סף מסוים שנותן את אותה רמת סיכון כמו סף השכרות שיש ושהוא די מקובל בכל העולם".

נצ"מ שרית פליפסון ממשטרת התנועה ציינה: "כל זמן שהחוק אוסר על נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים משטרת ישראל תאכוף את החוק. יחד עם זאת, אם ימצא שהתאונה בוצעה תחת השפעת קנאביס רפואי יתכן והאישום יהיה מופחת".

ד"ר ברקת שיף קרן טענה כי "מבחינה בטיחותית כאשר מדובר בשימוש בקנאביס רפואי, מוטב להיות תחת השפעה קנאביס שמקל על הכאב מאשר לנהוג תחת כאב".

סגן מנהל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים דוד קליין אמר: "החוק אמנם אוסר על נהיגה כאשר נמצאים תחת השפעת חומר ממכר. הבעיה היא שהחוק לא מבהיר בדיוק מהי ההשפעה או האם ההשפעה היא בזמן הפעולה האקטיבית או של מטבולידים. המכון הרפואי לא פוסל בהכרח אנשים שמשתמשים בקנאביס מנהיגה, למעט אם זה רכב מקצועי כגון מונית או משאית, ואז אנחנו לא מאפשרים לחלוטין להמשיך להחזיק ברישיון".

תוכלו לקרוא את הדיווחים על הדיון כפי שפורסמו בכתבתה של דליה מזורי באתר NRG, ובכתבתו של עידן יוסף באתר News1.