ההצעה לסדר שאושרה הערב במועצת עיריית תל אביב יפו

"אין דבר רב עוצמה יותר מרעיון שהגיע זמנו להתממש" (ויקטור הוגו)

נדמה לי שאין צורך בכלל לעמוד פה ולנמק את ההצעה הזאת. תחבורה ציבורית בשבת. כמה פשוט. תחבורה ציבורית מתפקדת, שפועלת כל יום. הרי אין מקום בעולם שבו זה לא כך.

ואם בכל זאת צריך לנמק, אולי נתחיל מעמדות הציבור:

לפי מדד הדת והמדינה שערך מכון סמית עבור עמותת חדו"ש בשנת 2010, 63% מהציבור תומכים בתחבורה ציבורית מלאה או חלקית בשבת; ו-93% מהחילונים (49% מהמסורתיים). ע"פ הצבעה בשנת 2009, תומכים בכך 84% ממצביעי קדימה, 55% ממצביעי הליכוד, 82% ממצביעי ישראל ביתינו ו-90% ממצביעי העבודה ומרצ.

בתל אביב יפו כ-400,000 תושבים, מהם כ-35,000 לא יהודים (שזה כמו עיר קטנה), וזה ללא מהגרי עבודה ופליטים.

לכ-40% מתושבי תל אביב אין רכב. המשמעות היא שיותר מ-24 שעות מדי שבוע, וכששית מהימים מדי שנה, 40% מתושבי העיר תקועים, כלואים, מקורקעים, לא יכולים לזוז מרחק שגדול מהליכה או נסיעת אופניים. הים, הפארקים, המוזיאונים, קרובי משפחה וחברים, כולם הופכים לרחוקים מהישג יד דווקא בימי המנוחה והפנאי.

יתר על כן, גם בעלי הרכב – ויותר מכך – העיר עצמה – יכולים רק להרוויח מהפעלת התחבורה הציבורית בשבת. "יכולים להרוויח" זה אנדרסטייטמנט. אחד החסמים העיקריים לתחבורה ציבורית בת קיימא ומתפקדת זו הפעלת רצופה שלה, ללא השבתה קבועה של שביעית מהזמן כל שבוע, ושישית מהימים בשנה.

תחבורה ציבורית רצופה היא חיונית לעיר בת קיימא. עיר שמבוססת על שימושים מעורבים, על נגישות קלה ופשוטה לתעסוקה, לשירותי ציבור, ובשבת: לפנאי ולבילוי. אחת הקריאות החשובות לצדק חברתי שחודדה מאז הקיץ היא הקריאה לעירוניות מתפקדת, לזכות לעיר, לחלוקה צודקת יותר של המשאבים בין המעמדות, וזה כולל בין בעלי רכב לחסרי רכב פרטי

וזה בלי שדיברנו על מניעת זיהום האויר ומניעת תאונות הדרכים המסוכנות של ליל שבת ועל הימנעות מנהיגה ושתיה.

לכן לא רק מי שאין לו רכב נזקק לתחבורה ציבורית. היחסים בין רכב ובין תחבורה ציבורית אינם דיכוטומיים: במדינות בהן שיעור הבעלות על רכב גבוה מזה שבישראל, הנסועה – שיעור הנסיעות מכלל הנסיעות – בתחבורה ציבורית גבוה פי כמה גם הוא. כלומר: תושבי תל אביב לא צריכים לוותר לגמרי על הרכב שלהם כדי להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית, שהיא מטרה עירונית וסביבתית חשובה. הם פשוט צריכים תחבורה ציבורית ראויה, טובה ומתפקדת. חלק מהותי מזה הוא הפעלתה גם בשבת!

אז מה נשאר לנו? הסטטוס קוו. לא חשוב שהוא הופר כבר פעמים רבות עם הדרת הנשים, עם חוק טל, לא חשוב שאיש לא הצביע על הסטטוס קוו, הוא לא אושר בשום מקום ואיש לא בחר בו. לא חשוב נתוני התמיכה בציבור, לא חשוב אם נבוא בדברים ובהידברות נחליט על מסלולים מסוימים, בשיתוף עם הציבור בשכונות, כך שאיש לא ייפגע.

התחבורה הציבורית בשבת הפכה להיות כמו שעון הקיץ – קרדום פוליטי לחפור בו ותו לא.

אתם – הדתיים – נאחזים בו כל כך חזק עד שאף אחד כבר לא עוצר לשאול למה. אז הגיע הזמן. הזמן להתחיל את הדבר ההגיוני ביותר שיש.

יש לי חדשות בשבילכם. למי שלא ידעו, יש תחבורה ציבורית בישראל בשבת. יש בחיפה, יש באילת, יש מערים רבות בישראל אל תל אביב (ירושלים, חיפה, נתניה, חדרה, כרמיאל, לוד, עפולה, נצרת, פתח תקווה ועוד). ותתפלאו, יש אפילו בתוך תל אביב: במוניות שירות 4,5 ו-16. כל זה בתוך הסטטוס קוו.

יתכן גם שהגיע הזמן להתאים את הסטטוס קוו למציאות העכשווית. לא יתכן שנמשיך לחיות על פי הסדר מלפני למעלה מ60 שנה, שקובע חלק כל כך משמעותי מאורחות החיים של כולנו, בלי שייעשה בו שום שינוי וכולנו נקבל את זה כמובן מאליו, כמצב טבעי.

בתל אביב בשנים האחרונות יש הרבה מאוד שינויים באופי השבת. בכנסת כבר הועלתה לא פעם האפשרות למה שכונה "פשרה היסטורית" – נכונות חילונית לסגירה של חלק מהמסחר בשבת (לא כולל מקומות בילוי כמובן) ומנגד הפעלה של חלק מהתחבורה הציבורית בשבת. אין שום סיבה אמיתית שזה לא יקרה.

בימי שבת האחרונים יוצאים הפעילים המדהימים של תנועת ישראל חופשית לתחנות אוטובוס בכל הארץ ומחכים. מחכים לאוטובוס בשבת. הציפיה שלהם, ושל כולנו – היא לא ציפיה פסיבית. היא ציפיה אקטיבית, ציפיה פוליטית, ציפיה שיש בצידה מעשה, והגיע הזמן לעשות את המעשה ולהפעיל את התחבורה הציבורית בשבת.

ראש העירייה רון חולדאי ראה את הפעילות הזאת וכתב בעמוד בפייסבוק שלו, ואני מצטטת:

שימו לב לפעילות מיוחדת וחשובה שקיימה תנועת ישראל חופשית בסוף השבוע בקריאה להפעיל תחבורה ציבורית בחג ושבת.

ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה ברבע מימות השנה לא פועלת תחבורה ציבורית בחג ובשבת. עלינו לשאול את עצמנו – מה עושה מי שאין ביכולתו לרכוש רכב פרטי ומבקש לבקר בשבת את משפחתו או לבלות בחוף הים?

המצב היום, לצד העדרה של מערכת תח"צ יעילה, פוגע בהתפתחות התקינה של המדינה וביכולת של הציבור לוותר על הרכב הפרטי היקר והמזהם.

מהן האפשרויות, אם כן, העומדות בפני העירייה?

הסמכויות, על פי תקנות התעבורה, נמצאות בידי המפקח על התעבורה במשרד התחבורה, ואלה נימוקיו:

תקנות התעבורה:

386א. (א) הרשות לא תיתן רשיון קו להפעלת אוטובוס ציבורי בימי מנוחה אלא בקו שירות –
(1) המשרת נוסעים לבית חולים;
(2) המשרת נוסעים לישוב ספר;
(3) המשרת נוסעים לישובים שתושביהם אינם יהודים;
(4) שהוא חיוני, לדעת הרשות, מבחינת בטחון הציבור;
(5) שהוא חיוני, לדעת הרשות, מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית.
(ב) האמור בתקנת משנה (א) לא יחול על קו שירות רצוף שניתן לגביו רשיון קו לפני יום ט"ו בטבת התשנ"א (1 בינואר 1991); לענין זה, "קו שירות רצוף" – קו שירות שהרשיון שלו ניתן להפעלתו הרצופה ביום המנוחה החל בשעה 13.00 של ערב יום המנוחה.

ניתן לראות בקלות שיש כאן יותר מעילה אחת המתאימה (תושבים לא יהודים, נגישות לבית חולים, וכמובן צורך חיוני).

ראש העירייה רון חולדאי, ביום תחבורה הציבורית הקודם (סוף 2010), ערב הרפורמה בתחבורה הציבורית, הצהיר כי העירייה תשקול הפעלת קו מיניבוסים פרטי משלה שיופעל כשכבה על הקווים הקיימים, לאחר שיתבססו. בימים אלה גם מתבצעת עבודה שמובילה מיטל להבי בנושא מערכת שאטלים עירוניים למקומות עבודה במרכזי התעסוקה בהפעלת חברה עירונית.

אין לדעת אם משרד התחבורה יסכים או לא. הדבר תלוי בגורמים שונים ובין היתר בלחץ ציבורי שמפעילים בין היתר אנחנו. במספר מקרים בעבר ההסכמה הצפויה של משרדי הממשלה, בין אם בצו הארנונה ובין אם בחוקי עזר שונים, לא עצרה אותנו מלהציע אותם ולפעול למענם.

על כן, הצעתי היא כי העירייה תעביר בקשה מפורטת למשרד התחבורה להפעלה בשבת של קווים חיוניים על פי המפתח: משכונות מרוחקות בצפון, בדרום וביפו למרכז העיר, לים ולמקומות בילוי;

באם יתקבל סירוב, תעביר העירייה בקשה למשרד התחבורה להרחבת קווי השירות של מוניות השירות בשבת, הרחבת המסלול לקווים שפועלים במסלול מצומצם כך שישרתו תנועה משכונות הצפון, הדרום ויפו למרכז, לים ולמקומות בילוי.

באם יתקבל סירוב, תכין העירייה תכנית להפעלת קווי הסעות עירוניים, ע"י חברה עירונית על פי הרציונל של הסעה משכונות הצפון, הדרום ויפו אל מרכז העיר, אל הים ואל מקומות בילוי;

עיריית תל אביב החליטה: רוצים אוטובסים בשבת

עיריית תל אביב אישרה: אוטובוסים בשבת; משרד התחבורה: נתנגד לבקשה

עיריית תל אביב החליטה על תחבורה ציבורית בשבת

the marker

עיריית תל אביב תבקש: תחבורה ציבורית בשבת

דיון מחודש בסטטוס קוו

80% מהציבור מאמינים באלוהים, האם זו סיבה למנוע תחבורה ציבורית

סקר חדשות 10: 52% מהציבור בעד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת

מאמר המערכת מהארץ