ב-1 ביולי, בעוד שבועיים בדיוק, תצא לדרך הפעימה השניה בארגון מחדש של התחבורה הציבורית בגוש דן. מדובר באירוע משמעותי, יוצא דופן, בהיקפו ובפוטנציאל שלו.

תחבורה ציבורית טובה היא נשמת אפה של כל עיר ושל כל מטרופולין. ללא קשר לאי-התגשמותה של הרכבת הקלה, יש בתל אביב רבתי מערכת תחבורה ציבורית מתפקדת, המבוססת על אוטובסים. היא מפתיעה לטובה את מי שמשתמשים בה, אבל זה רק כי הציפיות ממנה כל כך נמוכות. כמעט אין חולק שיש מקום גדול לשיפור.

במסגרת הארגון מחדש, מערכת האוטובוסים בגוש דן עומדת להשתנות לגמרי. כמעט שום קו לא יישאר אותו דבר. 82 קווים מבוטלים ו-59 קווים חדשים ייסעו ברחבי המטרופולין, על פי רציונלים של היררכיה בין קווים ראשיים ומקומיים, מודל "גריד" של שתי וערב עם מעברים בין אלה לאלה, וכרטיס חכם שיאפשר נסיעה במחיר אחיד בכל המפעילים (דן, אגד, קווים ומטרופולין)

הרציונלים האלה הכרחיים, כמעט מתבקשים. אולם ברפורמה מתגלעות כבר עכשיו כמה בעיות. למשל, הכרטיס החכם לנסיעות בכל המפעילים בכל המטרופולין לא חל בקניה של כרטיס אחד לנסיעה בודדת.

כמו כן במקרים רבים שיטת המעברים מבוססת על מרחקים ארוכים מדי של הליכה ברגל בין קו אחד למשנהו, שמגיעים לעתים למאות מטרים.

בשבועות האחרונים ליווינו תושבים, ועדי שכונות, פעילים והתארגנויות מכל רחבי תל אביב ויפו בנסיונם ללמוד את הרפורמה המתוכננת בזמן קצר מאוד, להגיב אליה, להשיג השגות וגם להתנגד.

קודם כל, חובה לומר: גם אם הרציונל של הרפורמה נכון וצודק, וגם אם היא תשפר את התחבורה בגוש דן, הליך התכנון שלה וחשיפתה לציבור – אין מילה אחרת לתארו מלבד מחפיר. תכנית שנהגתה בהחלטת ממשלה משנת 1997, ושתוכננה במשך עשור לפחות, לא יתכן שתחשף במלואה לציבור שלושה שבועות בלבד (!) לפני תחילת היישום.

לא יתכן כי התכנית לא הוצגה לוועדי שכונות רלוונטיות בצורה מסודרת ויזומה ע"י משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון, וכי נציגי החברות האלה נפגשו עם נציגי השכונות רק על פי פנייתם ובצורה ספורדית ולא מתועדת.

לא יתכן כי בתחילת המאה ה-21 לא ייערך הליך שיתוף ציבור מהותי ועמוק בקרב משתמשי התחבורה הציבורית.

על מנת לנסות בכל זאת להפיק שינוי חיובי שכל כך נחוץ, בימים הקרובים נרכז בדחיפות בעיות נקודתיות שידועות כבר היום, לפני הפעלת הרפורמה, וטעונות שיפור.

אנו מזמינות ועדים, פעילים ותושבים, להעביר אלינו בעיות ידועות בנגישות וקישוריות בתחבורה הציבורית המתוכננת, או שאלות ובקשות מידע ללא מענה.

אנו נרכז את הפניות, ההשגות והשאלות, נעבירן בצורה מסודרת למתכננים ונדרוש שיפור כבר בשלב ההפעלה הראשוני בנקודות אלה.

בתקווה שהרפורמה לא רק תצא לפועל אלא תהיה המיטבית שיותר שניתן.

עידכון: ב-27 ביוני בשעה 16.30 ייערך בבית ציוני אמריקה שימוע ציבורי בנושא הרפורמה, בהשתתפות נציגי רשויות, תושבים וארגונים. האירוע ביוזמת פורום ארגוני התחבורה, פרטים נוספים בקרוב