עידכון: מצ"ב מסמך ריכוז הערות שהעברנו למתכננת הרה-ארגון, רותי עמיר. לאחר מכן בהמשך, תשובתה. בהמשך אעלה התייחסות מסודרת לכל סעיף.

נושאים כללים

  1. אכיפה בנת"צים.
  2. בשום אופן לא לאחר יציאת קווים שנסעו בשבת לאחר צאת השבת.
  3. מדדים ברורים לעליית הנסועה בתחב"צ, ולהגברת תדירות הנסיעה בקווים החדשים.
  4. אכיפה של עמידה בייעדים והתחייבויות חוקיות של המפעילים (למשל דוח מבקר המדינה לעניין חברת דן).
  5. מערכות מידע חכמות בזמן אמת (גוגל טרנזיט) והנגשת מידע, כולל בטלפונים חכמים
  6. שיפור באתר האינטרנט, בעיקר אפשרות לשליפה של הגעה ממוצא ליעד
  7. שיפור המידע בתחנות עצמן – מפות, זמני הגעה.
  8. כרטיס חכם לנסיעה בודדת.
  9. אין מענה מספיק טוב לצירי הרוחב מזרח-מערב בתל אביב.
  10. פיתרון סביר ליציאה מתוך השכונות ולא רק ע"י הליכה ברגל, כולל בחינה של הצורך בתוספת קווים (מיניבוסים בהינף יד) בתוך שכונות תל אביב או תוספת קווי הזנה על מסלולים שכונתיים שבוטלו.
  11. שלא תהיה פגיעה בתדירויות בקווים החדשים, כולל בערב.
  12. תיקון יידוע הציבור ושיתוף הציבור באמצעות ביצוע תהליך הידברות מובנה ע"י גורם מקצועי ובשיתוף נציגי ארגונים ותושבים.

נושאים איזוריים:

שכונת רמת החייל-ישגב

אין מענה טוב מספיק לקווים 20 ו-28

רמת אביב ג'

  1. מה המענה לקו פנימי בתוך השכונה (במקום המסלול הפנימי של 27, 24)

רמת אביב החדשה

  1. נגישות לקניון רמת אביב ולבי"ס אליאנס

שכונת ל

  1. ההליכה עד לקווים החדשים לאחר ביטול קו 26 מגיע למאות (800?) מטרים.

יד אליהו

  1. מדוע הקווים 89, 189 ו-289 נוסעים באותו מסלול חלק גדול ממסלולם?

רמת הטייסים

  1. מה המענה לנגישות השכונה לאזור תל אביב והצפון (קו 32)
  2. קו 7 – הסטה מיגאל אלון למשה דיין

יפו

  1. בחינה חוזרת של קו 46 (הנגשת יפו לבת ים)

לב ומרכז העיר

  1. נגישות מ ואל אזור פרישמן, דיזינגוף ופינסקר טרומפלדור לדרום (קו 18)
  2. אורך ההליכה שיש לעשות כדי לעבור מציר אורך לרוחב, למשל כדי להגיע מאזור מרכז-מערב (אבן גבירול, בן גוריון וכו') לאזור מזרח (המסגר/קרליבך). הכוונה לא לשכונות מזרחיות אלא למזרח מרכז העיר.
  3. אין תחליף לקו 9.

קווים שלהתרשמותנו אין להם תחליף ואין לבטל, גם בהינתן הרפורמה כפי שהיא: 9, 20, 27,28
בכבוד רב,

 

תמר זנדברג

 

חברת מועצה

תשובת רותי עמיר:

95259/11

‏כ"ז סיון תשע"א

‏29 יוני 2011

לכבוד

גב' תמר זנדברג

חברת מועצת העיר תל אביב יפו

ג.נ.,

הנדון: הערות סיעת מרץ לפעימה השנייה

סימוכין: מכתבך מיום 28.6.11

 

להלן התייחסותי להערות שהעלית במכתבך:

נושאים כללים

  1. אכיפה בנת"צים – גם אנו סבורים כי זה נושא חשוב ביותר. לצערנו הגורם היחיד שמוסמך לבצע אכיפה היא המשטרה ולכן אנו תלויים בשיתוף הפעולה שייתנו לנו. בכל מקרה העברנו להם בשבועות האחרונים כספים לצורך ביצוע אכיפה בנת"צים החדשים. אני מקווה שאכן יבצעו אכיפה מוגברת.
  2. בשום אופן לא לאחר יציאת קווים שנסעו בשבת לאחר צאת השבת – ככל הידוע לי אין שינוי במדיניות משרד התחבורה לגבי מועד יציאת קווים במוצ"ש. קביעת הזמנים המדויקים של יציאת האוטובוסים במוצ"ש נעשתה בין המפעילים לבין משרד התחבורה.
  3. מדדים ברורים לעליית הנסועה בתח"צ, ולהגברת תדירות הנסיעה בקווים החדשים – כיום יוצאים בכל יום בערים הרלוונטיות לפעימה השנייה 8,900 אוטובוסים. לאחר יישום התכנית ייצאו 9,580 אוטובוסים ביום. פירוט התדירות של כל קו ניתן למצוא באתר busline.co.il
  4. אכיפה של עמידה ביעדים והתחייבויות חוקיות של המפעילים (למשל דוח מבקר המדינה לעניין חברת דן) – למשרד התחבורה יש חברה שמבצעת בקרה על מספר היציאות של המפעילים ועמידתם בתנאי הרישיון. מפעילים שאינם עומדים בתנאים, נקנסים. אנו מפעילים החל ב- 1.7 מערך תצפיתנים שלנו שיעקבו אחר עמידת המפעילים בלוח היציאות כדרוש בתכנית ואנו נדווח למשרד התחבורה על כל חריגה.
  1. מערכות מידע חכמות בזמן אמת (גוגל טרנזיט) והנגשת מידע, כולל בטלפונים חכמים – אנו מאד בעד. לצערנו, משרד התחבורה לא אישר לנו לפתח תכנת מוצא יעד כמקובל בכל מקום בעולם לצורך התכנית. הוא טען שיש כפילות עם האתר שהוא עצמו מפתח (bus.gov.il). לצערי התכנה באתר משרד התחבורה אינה משוכללת במיוחד. שתי חברות פרטיות מפתחות כיום תוכנות כאלה באופן אמצעי. אחת מהן הועברה אלינו לבדיקה, ובמידה ונמצא שהמידע שהיא מספקת אמין, נתן הפניה אליה מהאתר שלנו.
  2. שיפור באתר האינטרנט, בעיקר אפשרות לשליפה של הגעה ממוצא ליעד – ראי סעיף קודם.
  3. שיפור המידע בתחנות עצמן – מפות, זמני הגעה – בכל התחנות יתלו מפות של הקווים, גם מפות של קווים שלא ישתנו. לגבי זמני הגעה לתחנות – אין שום מחויבות של המפעילים לזמן הגעה לתחנות לאורך המסלול. מחויבותם היחידה היא לזמן יציאה מהמסוף.
  4. כרטיס חכם לנסיעה בודדת – לרוב הנוסעים בתחבורה הציבורית יש כרטיס חכם. מדיניות משרד התחבורה היא לעודד את כל הנוסעים להחזיק בכרטיס חכם. לצורך כך הוסיפו בפעימה השנייה כרטיס חכם אנונימי (ללא תמונה אישית), שמאפשר לטעון עליו כסף ולבצע נסיעות בודדות.
  5. אין מענה מספיק טוב לצירי הרוחב מזרח-מערב בתל אביב – לא ברורה טענה זו. בכל צירי מזרח מערב תל אביב יש תכנית שירות טוב ותדיר.
  6. פיתרון סביר ליציאה מתוך השכונות ולא רק ע"י הליכה ברגל, כולל בחינה של הצורך בתוספת קווים (מיניבוסים בהינף יד) בתוך שכונות תל אביב או תוספת קווי הזנה על מסלולים שכונתיים שבוטלו – אין אף שכונה ממנה צריך ללכת ברגל. פריסת הקווים בשכונות לא הופחתה, להיפך, נוסף שירות ברחובות בהם כיום אין שירות. יש שכונות בהם עוברים רק קווים מקומיים, מהם ניתן לבצע מעבר לקווים ראשיים ליעדים מרוחקים.
  7. שלא תהיה פגיעה בתדירויות בקווים החדשים, כולל בערב – לא הבנתי הערה זו. דרך אגב, לאחר החגים אנו מתכננים יום תיקונים בתכנית, לאחר איסוף הערות מהציבור ומנהגי דן ואגד וביצוע סקרים. ביום זה גם יעודכנו תדירויות קווים על פי הדרישות בשטח.
  8. תיקון יידוע הציבור ושיתוף הציבור באמצעות ביצוע תהליך הידברות מובנה ע"י גורם מקצועי ובשיתוף נציגי ארגונים ותושבים – גם לאחר היישום בכוונתנו לקיים סבב פגישות עם נציגי שכונות וארגונים סביבתיים וחברתיים, במטרה לקבל משוב ולשמוע הערות פרטניות..

שכונת רמת החייל-ישגב

  1. אין מענה טוב מספיק לקווים 20 ו-28 – לדעתי טענה זו אינה נכונה. לגבי קו 20  – בסדרת סקרים שביצענו בקו זה, מצאנו כי מרבית הנוסעים בקו יורדים באזור אבן גבירול. לאבן גבירול יש בתכנית שירות תדיר ומקיף מרמת החייל. לגבי נוסעים המעוננים להגיע מערבה יותר,  קו 289 החדש ייסע במסלול זהה למסלול קו 20 הקיים בשכונת רמת החייל. הקו מגיע לאבן גבירול, שם ניתן לבצע מעבר לקווים המגיעים לדיזנגוף סנטר ושוק הכרמל. ניתן לבצע מעבר באותה תחנה. תדירות הקווים אליהם ניתן לעבור מאד גבוהה. לגבי קו 28 – הקו פועל כיום בתדירות מאד נמוכה (נסיעה אחת בשעה) ודעתי נותן שירות רע. בתכנית תתאפשר הגעה לכל יעדי הקו חלקם בקו אחד וחלקם באמצעו מעבר לקו נוסף, מדובר במעבר לקווים מאד תדירים ולכן זמן ההגעה צפוי להתקצר ולא להתארך.

רמת אביב ג'

  1. מה המענה לקו פנימי בתוך השכונה (במקום המסלול הפנימי של 27, 24) – קו 24 אינו נכנס לשכונת רמת אביב ג'. הוא אינו משתנה ולא ברורה לי הרלוונטיות שלו לשאלתך. בתוך רמת אביב ג' יתנו שירות קווים 6 ו- 13 המקומיים וקו 126 – קו ראשי ותדיר לאבן גבירול, דרום תל אביב, התחנה המרכזית וחולון. בתכנית המקורית שלנו, גם קו 171 הראשי מאזורי חן לציר נמיר, בגין המסגר וחולון נסע בשכונה, אך עקב פניית מנהל ועד השכונה לטיומקין בטענה שתושבי השכונה אינם רוצים שני קווים ראשיים בשכונה, הוצאנו קו זה לציר קק"ל, כך שאינו נכנס לשכונה. בצירים הסובבים את השכונה, קק"ל ונמיר, ימשיכו לפעול קווים רבים ליעדים רבים.

רמת אביב החדשה

  1. נגישות לקניון רמת אביב ולבי"ס אליאנס – קו 6 העובר מדרום לשכונה בציר איינשטיין נותן קשר לקניון רמת אביב ולביה"ס.

שכונת ל

  1. ההליכה עד לקווים החדשים לאחר ביטול קו 26 מגיע למאות (800?) מטרים – קו 6 נכנס לרחוב בורלא בשיכון ל' ונותן כיסוי בתוך השכונה. קו 26, 125 ו- 71 נוסעים בציר לוי אשכול. המרחק הלוי אשכול לרח' בורלא הוא כ- 200 מטר בלבד.

יד אליהו
מדוע הקווים 89, 189 ו-289 נוסעים באותו מסלול חלק גדול ממסלולם? – לא ברור הקשר ליד אליהו. קו 89 כמו ייתר קווי המזלג נוסע בציר אחד בתדירות מאד גבוהה ומתפצל רק בקצוות.
רמת הטייסים

  1. מה המענה לנגישות השכונה לאזור תל אביב והצפון (קו 32) – בדרך השלום עובר קו 39 החדש הנוסע למרכז תל אביב ורח' דיזנגוף, קו 104 החדש עובר ברח' עודד ודרך הטייסים ומגיע לתמח"ת, אלנבי ובן יהודה, עד נמל תל אביב. .
  2. קו 7 – הסטה מיגאל אלון למשה דיין – קו 7 הוא קו עתיר ביקושים וכידוע לא השתנה בפעימה השנייה. קו זה עובר בשוק התקווה, היכל נוקיה, מרכז אסותא, השלום ואזור התעסוקה של ביצרון. אם נסיט אותו נפגע מאד בשירות לכל מוקדים אלה. במשה דיין יש קו 11 החדש הנוסע לכל אורך הרחוב ומקשר לבורסה ולצפון ודרום תל אביב.

יפו

  1. בחינה חוזרת של קו 46 (הנגשת יפו לבת ים) – יש הרבה קווים אחרים המקשרים בין יפו לבין בת ים. מסלול 41 החדש הותאם בחלק הצפוני, לבקשת התושבים, כך שנותן מסלול דומה לזה של קו 46 המבוטל. לבת ים ניתן להגיע לכל יעד או באופן ישיר או במעבר לקו אחר, בתדירות גבוהה יחסית.

לב ומרכז העיר

  1. נגישות מ ואל אזור פרישמן, דיזינגוף ופינסקר טרומפלדור לדרום (קו 18) – בפרישמן ימשיך לעבור קו 14 וכן קווים 174 ו-9 בקטע שעד שלמה המלך. בדיזנגוף נוסעים קווים רבים כולל 129 ו- 39/139/239. מדיזנגוף לפינסקר וטרומפלדור נוסעים קווים 66 ו- 90.
  1. אורך ההליכה שיש לעשות כדי לעבור מציר אורך לרוחב, למשל כדי להגיע מאזור מרכז-מערב (אבן גבירול, בן גוריון וכו') לאזור מזרח (המסגר/קרליבך). הכוונה לא לשכונות מזרחיות אלא למזרח מרכז העיר – מאבן גבירול לקרליבך יש קוים ישירים ולא דרוש מעבר. משד' בן גוריון ניתן לקחת את 174 לצומת מעריב.
  1. אין תחליף לקו 9 – קו 9 החדש די דומה לקו 9 הישן. את קו 9 החדש משלים קו 239 החדש והם מספקים כיסוי למרבית היעדים של קו 9 הישן.

לקו 9 יש תחליף – 9 ו- 239 החדש. למגדל המאה באבן גבירול, יש לבצע מעבר באותה תחנה בקרליבך לקווים 89/189/289.

לקו 20 התחליפים הם קווים 89/189/289 לאבן גבירול, קווים 40 ו- 42/142 לרכבת מרכז ומשם קווים 10, 18, 61/161 לארלוזרוב ואזור דיזנגוף ואלנבי.

לקו 28 יש תחליפים טובים ותדירים יותר – קווים 89/189/289 או 40 42/142 למכרז ומשם קו 7 לאוזר ויצמן וככר המדינה.

לקו 27 יש תחליף בקווים 171 לציר נמיר, בגין, המסגר וקו 126 לציר אבן גבירול ותחנה המרכזית בתל אביב.

העתקים:

אלכס לנגר , המשנה למנכ"ל משרד התחבורה

ד"ר משה טיומקין, חבר מועצת העיר, ראש הרשות לתנועה תחבורה וחניה

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב -יפו

בברכה

רותי אמיר