בשבועות האחרונים נשפכו מילים רבות בעיתונות הכלכלית והמקומית על קריסתו של לב לבייב ו"אפריקה ישראל", ובפרט ההשלכות על פרוייקט הרכבת הקלה בתל אביב, שאפריקה ישראל היא השותפה הראשית בזכיינית הפרוייקט.

גם ללא הצרה האחרונה, פרוייקט הרכבת נתקל בסבך של קשיים, והשלמתו צפויה בעוד מספר דו-ספרתי של שנים. קריסתה של ענקית הפיננסים היא מכה נוספת למיזם הרכבת המקרטע, והיא גורמת להשלמתו להתרחש, עם בכלל, בעוד עשרות שנים.

מלבד ההשלכות המיידיות על מצב התחבורה התל אביבית והמטרופולינית, ברצוני להצביע על השלכות נוספות במישור התכנוני, שעלינו לתת עליהן את הדעת ולהערך אליהן.

הוועדה המקומית לתכנון ובניה עוסקת מדי שבוע באישור תכניות בניין עיר בחלקים שונים של העיר. על שולחנה של הוועדה נמצאת בימים אלה תכנית מתאר אסטרטגית לתל אביב, שתקבע את אופיה לעשורים הבאים. תכנית בסדר גודל קטן יותר נידונות ומאושרות מדי שבוע. ברוב רובן של תכניות אלה, ישנה התייחסות או אף הישענות על פרוייקט הרכבת הקלה.

לשם דוגמה, לפני מספר שבועות אישרה הוועדה תכנית אב למתחם המסילה. התכנית כוללת שבעה מתחמי מגדלים לאורך ציר המסילה ההסטורי שבין שכונות נווה צדק ופלורנטין. היזמים המבקשים לבנות את המגדלים, מבקשים מן הוועדה אישור להגדלת זכויות הבניה שלהם, ותמורתן הם נדרשים לבצע "מטלה ציבורית" עבור הציבור. במתחם המסילה, המטלה הציבורית העיקרית היא שטח ציבורי ירוק פתוח בגודל של 12 דונם, אשר מתוכנן להיבנות מעל לתוואי הרכבת הקלה שבמיקום זה עובר במנהרה תת-קרקעית.

במציאות הנוכחית, ברור כי בניית המגדלים תתקדם לפי האישור שניתן בוועדה, בעוד המטלה הציבורית תיתקע לעשרות שנים, ומי יודע האם ומתי תושלם. כך יקבל הציבור מגדלים גבוהים מעל לראשו, אולם המטלה הציבורית ממנה אמור הציבור להנות בתמורה לכך, לוטה בערפל.

כך גם באישור תכנית חדשה למרכז הירידים, אשר לוקחת בחשבון את תוואי הקו הירוק של הרכבת, שטרם יצא כלל לתכנון, ובוודאי בתכנית המתאר לעיר, אשר אמורה לתכנן את המבנה האסטרטגי של תל אביב לרבות מערכי תנועה ותחבורה, אשר הרכבת הקלה היא חלק מרכזי ממנו.

כך, לעצירתה של הרכבת לעוד שנים ארוכות יש השלכות מרחיקות לכת על התכנון הכולל בעיר, אשר ממשיך במסלולים הרגולטוריים ואינו ממתין להתאוששותו של לב לבייב. עלינו במועצת העיר להערך למציאות זו ולהיות מסוגלים לתת לציבור מענה זמני, וגם להערך לאפשרות שכמו במקרים רבים אחרים, הזמני הוא הכי קבוע שיש.